Yosemity

Termín:
03.10. - 17.10. 2014

Itinerář:

Den 1:Přílet do San Francisca
Den 2: San Francisco - dokoupení jídla
Den 3: Příjezd do Yosemitu, lezení na Church Bowl
Den 4: Church Bowl
Den 5: Five Open Books
Den 6: Rest Day
Den 7: Middle Cathedral Rock
Den 8: Reed's Pinnacle
Den 9: Half Dome, trek pod stěnu
Den 10: Half Dome, sestup do Curry
Den 11: Rest Day
Den 12: Rest Day
Den 13: El Capitan jednodélky
Den 14: El Capitan East Buttress
Den 15: Odjezd do San Francisca

Seznam vylezených cest:

El Capitan base:
Freeblast 5.10c, první dvě délky
Moby Dick 5.10a
Ahab 5.10b (Tonathiu pokus na TR)

El Capitan:
East Buttress 5.10b, 9 délek podle Fish Topo (13 podle Supertopo)

Ráno jsme v 5:30 ve frontě na místo v Camp 4, před námi je už deset dalších zoufalců. Rangerka přichází v 8:00 a dostáváme místo, ale stan rozbalujeme až kolem poledne, protože je místo stále obsazené. Odpoledne se jdeme trochu protáhnout na Church Bowl.

img     img

Five Open Books, The Caverns - 2. délka 5.8 Five Open Books, The Caverns - 4. délka, komín 5.7
foto by © Jan Virt foto by © Tonathiu Rosales

Následující den lezeme opět na Church Bowl. Začínáme s Church Bowl Lieback, potom Black is Brown. Spára uprostřed Black is Brown se zdá těžší než 5.8. Potom se přesouváme doprava a po vystání fronty dáváme Bishop's Terrace. Proč je cesta tolik oblíbená je nám hned jasné a lahůdková dvouspára na konci to jenom podtrhuje.

img     img

Five Open Books, Commitment - 2. délka 5.7 Middle Cathedral, East Buttress - 5. délka 5.10a
foto by © Jan Virt foto by © Jan Virt

Cestou zpátky koukám ještě do komína Church Bowl Chimney. Vypadá lákavě i strašidelně zároveň. Ale říkám si, že techniku je třeba brousit, tak sbírám zbytky odvahy a hurá do podsvětí. Nejtěžší je trochu morálový začátek, pak se komín zužuje a je třeba jen dofunět. Po dolezu Tona na druhým házíme ještě lano na top rope do komínu vpravo. Má být za 5.8 a dva stupňě nahoru jsou hned znát. Komín je otevřený, technika zase trochu jiná, jednou z toho vypadnu. Za pokus to ale stálo a připomnělo mi to lezení Half Dollaru na Freeblastu minulý rok.

foto by © Tonathiu Rosales

Na další den plánujeme nějakou vícedélku. Chci zkusit lezení na Five Open Books, kde jsem ještě nebyl. Bohužel, v Commitment je už plno, jdeme tedy o kus vedle do The Caverns. První délku, lehký, ale super sokolík za 5.8 tahá Tona. Druhá délka začíná krásnou žábovačkou za 5.8 následovanou sokolíkem za 5.7. Další, třetí délka je lehoučká 5.7, nejdřív sokolíkem a potom stěnkou dolez ke štandu. Ve čtvrté délce jsou možné tři varianty. Buď komínem za 5.7, sokolem vlevo od komína taky za 5.7, nebo stěnkou vpravo od komína bez možnosti zajištění. Po delším váhání se s respektem pouštím do komína. Někde dole zakládám malého offset frienda a pak se plazím pět metrů vzhůru bez jištění. Překvapení mě čeká nahoře, kdy se musím dostat ven z komína do spáry vpravo. Sucho v puse, odřený kolena, klepu se jak lacinej pes, ale nakonec se zadaří. Můžu konečně vydechnout a užít si dolez pěknou spárkou za 5.6 kolem střechy na vrchol.

img     img

Middle Cathedral, East Buttress - 6. délka 5.8 Middle Cathedral, East Buttress - 6. délka 5.8
foto by © Tonathiu Rosales foto by © Jan Virt

Než sestoupíme traverzem dolů, házím ještě očko do cesty Selanginella za 5.8, ale má čtyři délky a protože jsme to neplánovali, nechali si pití dole u nástupu a máme žízeň. Dole u nástupu koukáme na Commitment, cesta je prázdná, jdeme do toho. Vedu první délku, nádhernou spáru za 5.8 následovanou sokolíkem za 5.7. Tona střídá a dává si sokola za 5.7. Třetí délka by měla být klíčová s místem za 5.9. Nejdřív lezu krátkou spárku pod střechu za 5.8, pak následuje traverz pod střechou doprava s výšvihem kolem převísku nahoru za 5.9. Nohy nejsou moc vidět, ale něco tam přeci jen je. Zakládám do spáry ve hraně výlezu frienda a přehoupávám se do spáry nad převískem. Potom lezu sokolem za 5.8 a dolézám to pěkným, lehce převislým sokolíkem za 5.9, který mi připadal o něco těžší než klíčové místo dole kolem převísku. Scházíme známou cestou dolů, bereme batohy a valíme dolů do kempu na zasloužené pivko.

img     img

Middle Cathedral, East Buttress - 7. délka 5.7 Middle Cathedral, East Buttress - 8. délka 5.8
foto by © Tonathiu Rosales foto by © Jan Virt

Před sebou máme čtvrtý den výletu, dáváme rest day k odpočinku ducha i těla. Zítra chceme lézt East Buttress na Middle Cathedral, jdeme se proto podívat na nástup.

img     img

Middle Cathedral, East Buttress - 10. délka 5.8 Middle Cathedral, East Buttress - 10. délka 5.8
foto by © Jan Virt foto by © Jan Virt

Vstáváme v 5:30, rychlá snídaně a valíme pod stěnu. U nástupu jsme kolem sedmé, k našemu překvapení tam je už pět lidí. Jedna dvojka je v první délce a druhá trojka se připravuje. Kluci jsou z American Alpine Club, mají v údolí nějaké randevouz. Plánují spojovat délky, jako my. Plán se jim ale hatí u konce první délky, kdy nemůže prvolezec pokračovat dál, protože si nedal jištění úplně ideálně a tahá ho tření lana. Štanduje tedy oproti plánu první délku, o to déle musíme čekat. Čekáme hodinu, než na nás dojde řada a kluci se dostávají na konec druhé délky. Koukáme na protějšího Capitana a pozorujeme vrány. Tona začíná lézt a spojuje první dvě délky za 5.6 a 5.8. Jdu do dalších dvou. Ve čtvrté jé krásný, poctivý sokolík za 5.7. Narážím na trojici, musím stavět štand o něco níž, než jsou oni. Chceme lézt variantu 50 Crowded, která místo vynýtovaného žebříku traverzuje doprava morálovou stěnkou za 5.10a a poctivou stříškou, kde Mexikánec Tonathiu pod návalem adrenalinu huláká naprosto čistou angličtinou "I love this shit". Dolez je už lehčí, zato morálové lezení stěnou za 5.6.

Middle Cathedral, East Buttress - 11. délka 5.7 Higher Cathedral
foto by © Jan Virt foto by © Jan Virt

Bohužel nejsme dost rychlí a na štand šesté délky dolezá trio dřív než mě stíhá Tona dobrat. Lezu doleva 5.6 stěnou na tření bez jištění, cvakám skobu a pak doprava na štand. Musíme zase čekat, v sedmé délce se triu zamotávají dvojčata, další půlhodina pryč, oblézt ani štandovat vedle nich totiž nejde. Tona potom pokračuje. Následují pěkné délky za 5.8, 5.7. V poslední délce, koutku za 5.7 je dobré zůstat nohama i rukama dál od spárky ven a lézt to na tření.

Sestup z Middle Cathedral Reed's Pinnacle, Reed's Direct - 1. délka 5.9
foto by © Tonathiu Rosales foto by © Jan Virt

Na vrcholu jsme kolem půl čtvrté. Následuje dobrodružný sestup nejdřív traverzem po Kat Walk, potom sestupem kuloárem mezi Middle a Higher Cathedral. Kuloár se stěnami kolem je impozantní. Nejdřív se 70m lanem slaňujeme dvě délky (s kratším lanem bychom museli třikrát). Po krátkém sestupu nacházíme další smyčky na slanění, ale jde to sejít a tím šetříme dost času. U nástupu vyzvedáváme batohy, do cesty jsme si na sedák nacvakali pouze litr vody a boty. U auta jsme v šest. Z cesty máme dobrý pocit, kdybychom nečekali na trio před námi, dali bysme to spojováním některých délek za pět hodin.

img     img

Reed's Pinnacle, Reed's Direct - 2. délka 5.9 Reed's Pinnacle, Stone Groove - 5.10b
foto by © Jan Virt foto by © Jan Virt

Další den ráno to nějak nehrotíme. Jdeme se podívat na místo k zaparkování, kdybychom chtěli dát další den East Buttress na El Capitana, a potom pokračujeme na Reed's Pinacle. Koukáme váhavě do Reed's Direct, druhá délka vypadá dlouhá a trochu nás straší. Nicméně jdeme do toho, lezu první spárku za 5.9, ale do další se nám moc nechce. K poklidnému průstupu nám chybí větší friendy a středně velké vklíněnce, otáčíme to. Tona si ještě zkouší vytáhnout jednodélku Stone Groove za 5.10b, kde si na vlastní kůži okusí yosemitskou realitu a kleje odspoda nahoru.

Nástup pod stěnu Half Dome
foto by © Tonathiu Rosales

Ráno koukáme opět na předpověď. Je sobota a v úterý má přijít vítr 20 - 30mph s 30% šancí na déšť. Rozhodujeme se proto zkusit jednodenní výstup na Half Dome už zítra. Během dne tedy připravujeme věci na výstup, studujeme topo a jdeme do Wilderness Centra pro povolení bivakovat pod stěnou. Čekají nás dva až tři dny šichty.

Nástup pod stěnu Half Dome Half Dome, Regular North West Face - 1. délka 5.10c
foto by © Jan Virt foto by © Jan Virt

Vstáváme v šest, v sedm parkujeme v Curry a čekáme na autobus k treku na Mirror Lake. Nejdřív jdeme půl hodinky k Mirror Lake, které je bohužel v říjnu už vyschlé. U jezera to stáčíme doprava na lezeckou stezku. Batohy s vodou, lany a vybavením mají každý kolem 18kg a jsou už po chvíli výstupu znát. Stezka po chvilce nabírá na sklonu, vede přes bouldry a mezi stromy, kde se přichytáváme kořenů. Následují první fixní lana na Death Slabs. Mají na sobě uzly a musíme si dávat s těžkýma batohama majzla. Poslední fix nad plotnami je obzvlášť legrace, je tam zpočátku trochu převis a batoh krásně tahá dolů.

Half Dome - dolez 3. délky 5.8 Tona trénuje jumarování
foto by © Jan Virt foto by © Jan Virt

Když se po čtyřech hodinách dostáváme pod nástup, máme toho plný kecky. Máme ale radost, že jsme tam první. Akorát někde nahoře se ozývají hlasy. Zabíráme místa pro bivak a po hodince odpočinku, kolem jedné odpoledne jdeme zafixovat první tři délky. Pouštím se do první, s klíčovým místem za 5.10c, které párkrát potáhnu za friendy. a na štandu dobírám Tona. Je kolem druhé a do stěny se dostávají první sluneční paprsky. Fixujeme lano a Tona vede druhou délku.

Pod stěnou Half Dome
foto by © Tonathiu Rosales

Druhá délka začíná 5.7 s přelezem stříšky za 5.9. V průvodci je u toho magické slovíčko "akward" a taky že to Tona trochu potrápí. Třetí délka je pohůdková 5.8. Fixujeme druhé lano, kterým slaňujeme dvě délky a druhým lanem se dostáváme až na zem. Třídíme matroš a připravujeme se ke spaní. Mezitím přichází z údolí další lezci, ke konci dne jich je už 15! Druhý den to bude mazec. Jedna dvojka, kluci z Anglie ještě narychlo za tmy fixují první délku.

El Capitan - Moby Dick 5.10a El Capitan - Tona bojuje s kapitánem Ahabem 5.10b
foto by © Tonathiu Rosales foto by © Jan Virt

Ještě v údolí jsme si uvařili k večeři těstoviny s tuňákem, tím šetříme vodu a čas na vaření. Jdeme si kolem deváté lehnout, chceme vstát ve 2:30 a být ve stěně první. Nemůžu spát, kvůli šetření váhy jsem si nevzal spacák a spím na karimatce kterou tam někdo nechal s nohama v haul bagu. Doufám že si pro ni někdo v noci přijde, a taky že jo. Kluci se kolem půlnoci vrátili ze stěny, dali to za šestnáct hodin, musím vrátit nafukovací károšku. Začíná být zima, koukám na nebe plný hvězd a temnou stěnu Half Domu. Cpu se k Tonovi, malý kousek jeho spacáku mě dostatečně zahřívá k tomu, abych aspoň trochu spal, a to se mi taky daří, dokud mě ve dvě nevzbudí cinkot karabin. Do háje, někdo už začíná lézt první délku.

Východ slunce při nástupu k El Capitan, East Buttress.
foto by © Tonathiu Rosales

Budím Tona, dáváme se rychle dohromady a valíme jumarovat. Dvojka před námi je naštěstí rychlá, definitivně nám utíkají z dohledu až ve čtvrté délce. Když Tona začne jumarovat, přichází k nám pod stěnu britské trio. Cítíme trochu tlak, ale máme výhodu v zafixovaných třech délkách. Tona leze čtvrtou délku. Už od začátku je to poctivé lezení. Hned od štandu začíná 5.11 tenká spárka pod převískem, následovaná vynýtovaným žebříkem s pěti nýty po kterém následuje nepříjemná spára za 5.9+. Tona v tom bojuje docela dlouho. Když k němu dolézám, jsem slušně vycákanej a když se podívám na Tona, je vidět že on taky. Je stále tma, dvojka před námi nám utekla z dohledu a za námi funí britové následovaní dalšími dvojkami.

img     img

El Capitan, East Buttress - 1. délka 5.9 El Capitan, East Buttress - 1. délka 5.9
foto by © Tonathiu Rosales foto by © Jan Virt

Nastává nevyhnutelný okamžik rekapitulace. I když mají být první čtyři délky těžké a mají otestovat naší morální a fyzickou připravenost, nečeká nás dál nic lehkého. Mohli bysme pokračovat dál, ale při našem tempu bychom to za den nedali a museli bychom nejspíš na Big Sandy ledge bivakovat, a to kompletně nalehko bez vybavení, nebo slanit o něco výš a trápit se v traverzech a nekonečném hledání štandů za tmy. Ani jedno nemá smysl, rozhodujeme se pro ústup a děláme s odstupem času dobře. Po pár dnech v kempu zjišťujeme že to Britové otočili v osmé délce a Kanaďané po nich bivakovali na Sandy ledge. Joo Yosemity jsou prostě tvrdý a není to tady poprvé ani naposled co dostávám za uši. Na to dát takovou stěnu za den musíme ještě trochu potrénovat a to hlavně rychlost, tedy jistotu v yosemitských 5.10.

img     img

El Capitan, East Buttress - 1. délka 5.9 El Capitan, East Buttress - 4. délka 5.7
foto by © Jan Virt foto by © Jan Virt

Po slanění pomalu balíme a posloucháme od kluků co to dali za den celkem slušný historky o tom, jak lezení začíná až od délky 11 a jak jsou zig-zags nepříjemné a tension traverz ve 24 délce slušně překvapí dlouhým nátahem doleva k dalšímu nýtu za použití nestabilního háčku. Sestupujeme nepříjemnými Death Slabs. Volíme doporučenou variantu sestupu v horní části, slaněním dlouhého fixu a tím se vyhýbáme sestupu po převislém fixu. V Curry Village jsme úplně odrovnaní. Dáváme si pizzu a jdeme do kempu spát jak koťata.

img     img

El Capitan, East Buttress - Tona v 5. délce 5.8 El Capitan, East Buttress - 6. délka 5.9
foto by © Jan Virt foto by © Jan Virt

Odpočíváme. Bolí nás skoro všechno odspoda nahoru. Jdeme prát a vrátit box proti medvědům do Wilderness centra. Zevlujeme i následující den a přemítáme co lézt. Na další den vybíráme jednodélky na El Capitan base. Tona si zkouší vylézt první délku Freeblastu. Lezu ještě druhou délku, kterou jsem minulý rok lez za Radkem na druhym a pak slaňujeme. Potom ještě lezeme lahůdkového Moby Dicka a házíme si pro srandu lano do vedlejší cesty Ahab. Tona si to zkouší na druhym vylézt, ale jediné na co se zmáhá je hekání a posun vzhůru o pět centimetrů. Na tuto třešničku mezi komínem a širočinou zatím evidentně nemáme.

El Capitan, East Buttress - štand 5. délky
foto by © Tonathiu Rosales

Večer ještě debatujeme nad East Buttress na Capitana, chceme si odvést aspoň jeden slušný úlovek. Vstáváme brzy ráno a za tmy stoupáme pod Zodiaka a potom doprava k nástupu do cesty kde jsme za rozbřesku. Hurá, před námi je zase dvojka v první délce. Chvíli čekáme, začínám pomalu lézt lehký komín (ještě že jsme ty komíny tolik natrénovali) za 5.7 s dolezem ke štandu za 5.9. A ejhle, pod nástup dochází další dvojka, už jsem se bál, že tu budeme jen čtyři. Tona hákuje druhou délku začínající krokem za 5.10b a pokračující nepříjemnou tenkou spárou.

El Capitan, East Buttress - 6. délka 5.9 El Capitan - západní stěna
foto by © Tonathiu Rosales foto by © Jan Virt

Lezu třetí (dle Fish Topo) délku za 5.6 a dostávám se lehkým terénem ke štandu u borovice. Všude jsou volné šutráky, dávám si bacha abych neposlal něco dolů. Tona pokračuje 5.7 délkou na další štand. Mě čeká pátá délka za 5.8 s trochu nepříjemným převískem. Tona leze šestou délku. Dlouhé, poctivé a morálové lezení, pěkně si tam skousnul a nahoře mu došlo jištění, tak si užil o něco víc. Další délka je psaná za 5.6, ok, opět trochu morálek završený štandem s volnými šutry. Lezu ještě další délku, traverz doprava k volitelnému štandu, jinak by měl Tona v další délce slušný tah lana.

El Capitan
foto by © Jan Virt

Tona si vychutnává délku za 5.7, opět stěnou s uklouzanými chyty a pěknými odlezy. Končím poslední délkou s dolezem za 5.7 podobného charakteru. Kolem šesté jsem konečně na vrcholu El Capitana. Dobírám žíznivého Tona a makám vpřed abysme stihli sestup po East Ledges ještě za světla. Nejdřív scházíme dlouho po plotnách a až potom, už za soumraku nacházím první slanění. Cestou si plácám s Tommym Caldwellem a jeho partičkou, valí do svého projektu Dawn Wall, fajn týpek. Tona se courá někde vzadu, Tommy mu ukazuje cestu a já čekám u slanění s čelovkou, aby to našel. Jsem rád, že jsme to takhle stihli. Slaňujeme do neznáma už za tmy, ale spodek je už na dostřel čelovky. Slaňujeme čtyři fixy a konečně pevná zem pod nohama. Čeká nás ještě kousek strmého sestupu a hledání cesty, ale po chvíli jsme už mezi stromy na cestě k parkovišti u Manure Pile Buttress a jediné co mě ještě trochu znervózňuje jsou medvědi schovaný někde tam ve tmě a stíny stromů za svitu čelovky.

img     img

El Capitan, East Buttress - lezec na štandu v 8. délce El Capitan, East Buttress - Tona leze 8. délku 5.7
foto by © Jan Virt foto by © Jan Virt

Jsme konečně u parkoviště u Nutcrackeru. Jooo, dali jsme to. Máme z toho dobrý pocit. Kdyby nás nezdržovala dvojka před námi, dali bychom to ješte o kus rychleji. Cesta to je ale poctivá, morálová a dlouhá, úplně jiného charakteru než zbytek Capitana. Převažuje stěnové lezení, samozřejmě bez nýtů s malou možností jištění, často oklouzané. Ale Capitan je Capitan a jako bolestné za pytel na Half Domu dostačující. Cestou k autu po silnici se díváme na čelovky v Zodiaku. Frčíme rychle do Curry, je kolem půl deváté, dáváme sprchu, véču a v kempu balíme pouze jídlo z boxu proti medvědům. Zbytek necháváme na ráno. Vstáváme zase v pět, balíme stan a mažeme do San Francisca. Věci dobalujeme do batohu cestou na letiště. Opět super intenzivní výlet do yosíku, tak zase někdy.

Pohoda v Camp 4
foto by © Tonathiu Rosales

Spolulezec: Tonathiu (Tona) Rosales.

Odkazy:

Topo East Buttress na El Capitan - Použité topo od Fish products, spojuje některé délky.